Algemene voorwaarden Air System

1. Partijen

  1. Air System: Air System, gevestigd te Snelliusweg 40-9 (6827 DH), geregistreerd bij de Kamer van Koophandel onder nummer 55158471, gebruiker van deze algemene voorwaarden.
  2. Verdere gegevens van Air System:
  3. Website: www.air-system.nl
    Email: info@air-system.nl
    Telefoonnummer: 026 – 84 50345
    Btw-identificatienummer: NL001168926B68

  4. De Klant: de (potentiële) afnemer van aangeboden goederen en diensten van Air System.

2. Toepasselijkheid

  1. Air System verklaart deze algemene voorwaarden van toepassing op elk aanbod van Air System en, al dan niet daaruit voortvloeiende, overeenkomsten die partijen met elkaar zijn aangegaan. Voor zover de inhoud hiervan niet is gewijzigd of er geen specifieke voorwaarden tussen partijen gelden, zullen deze algemene voorwaarden tevens voor toekomstige verbintenisrechtelijke verhoudingen tussen partijen gelden.
  2. Afwijkingen van deze voorwaarden gelden uitsluitend voor zover deze door partijen uitdrukkelijk schriftelijk zijn overeengekomen.
  3. Algemene (inkoop)voorwaarden van De Klant zijn uitdrukkelijk van elke verbintenisrechtelijke relatie tussen partijen uitgesloten.
  4. Derden die door Air System bij de overeenkomst worden betrokken kunnen zich eveneens op deze algemene voorwaarden beroepen.
  5. Indien een of meer (gedeelte(n)) van de bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig zijn, dan wel worden vernietigd, blijven de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden van toepassing. Partijen zullen alsdan in overleg treden om ter vervanging van de nietige c.q. vernietigde bepalingen nieuwe regels overeen te komen, waarbij zoveel mogelijk doel en strekking van de nietige c.q. vernietigde bepalingen tot uiting zullen komen.

3. Aanbod en Overeenkomst

  1. Elk aanbod, in de vorm van een offerte of anderzijds, heeft een geldigheidsduur van 14 dagen en is geheel en onvoorwaardelijk vrijblijvend en herroepelijk, tenzij anders schriftelijk door Air System is aangegeven.
  2. De prijs zoals vermeld in een aanbod is in Euro’s, exclusief btw en onderhavig aan heffingen, toeslagen en overige factoren.
  3. Kennelijke verschrijvingen en abusievelijke fouten in het aanbod zijn niet bindend jegens Air System.
  4. Een aanbod geldt niet automatisch voor latere opdrachten, nabestellingen of verlengingen.
  5. Elk aanbod is strikt vertrouwelijk en persoonlijk gericht tot De Klant, De Klant is niet gerechtigd de inhoud van een aanbod met derden te bespreken. Het aanbod is in goed overleg tot stand gekomen. Door het sluiten van de overeenkomst achten partijen de bedragen (prijzen, boetes, et cetera) redelijk en billijk.
  6. Elk aanbod komt zorgvuldig tot stand en is gebaseerd op de door De Klant verstrekte informatie. Indien deze informatie onjuist blijkt te zijn, is Air System gerechtigd alle meerkosten, zoals materiaalkosten,opslag, reiskosten of loonkosten, als gevolg hiervan aan De Klant in rekening te brengen.
  7. Alle opgaven door Air System van getallen, maten, gewichten, omvang, kleur en andere weergegeven specificaties van de te leveren goederen en/of diensten in de getoonde of verstrekte proefplaatsingen, offertes, tekeningen, afbeeldingen, foto’s, modellen of andere vormen van aanbod, zijn slechts aanduidingen. Een geringe afwijking hiervan in het geleverde artikel leidt niet tot een tekortkoming in de nakoming van de overeenkomst aan zijde van Air System. Een afwijking van tenminste 10% wordt te allen tijde als gering beschouwd.
  8. De overeenkomst komt tot stand nadat beide partijen een op schrift gesteld aanbod hebben ondertekend, nadat Air System een schriftelijke aanvaarding heeft bevestigd ofwel nadat Air System, of een derde namens haar, is aangevangen met de uitvoering.

4. Uitvoering door Air System

  1. Air System behartigt de belangen van De Klant binnen de grenzen van de verstrekte opdracht. Air System zal de overeenkomst naar haar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uitvoeren. De Klant erkent dat Air System bij de uitvoering van de overeenkomst een artistieke vrijheid heeft voor zover geen specifieke eigenschappen, functies of wensen van De Klant zijn vastgelegd in de hoofdovereenkomst/offerte. Alle diensten van Air System worden uitgevoerd op basis van een inspanningsverbintenis, tenzij en voor zover in de schriftelijke overeenkomst Air System uitdrukkelijk een resultaat heeft toegezegd en het betreffende resultaat tevens met voldoende bepaaldheid is omschreven. Air System heeft het recht om alles dat bij de opdracht niet uitdrukkelijk is omschreven naar eigen technisch en creatief inzicht uit te voeren. De verschuldigdheid van het honorarium is derhalve op geen enkele wijze afhankelijk van de uitkomst van de opdracht c.q. het resultaat.
  2. Air System zal binnen de aangegeven/geschatte termijn de opdracht trachten na te komen. Deze termijn is niet fataal, waardoor De Klant Air System altijd eerst in gebreke dient te stellen, waarbij een geruime en redelijke termijn dient te worden gesteld, alvorens tot enige remedie over te kunnen gaan.
  3. Het staat Air System vrij de levering en/of installatie te laten uitvoeren door derden. Art. 7:404 BW is uitdrukkelijk in de overeenkomst uitgesloten.
  4. De Klant aanvaardt dat de tijdsplanning van de opdracht kan worden beïnvloed als partijen tussentijds besluiten te wijzigen van aanpak, werkwijze of omvang van de opdracht en de daaruit voortkomende werkzaamheden of als de weersomstandigheden geen uitvoering van de werkzaamheden toelaten. Wanneer door De Klant tussentijds wijzigingen ontstaan in de uitvoering van de opdracht, brengt Air System de noodzakelijke aanpassingen aan in opdracht van De Klant. Leidt dit tot meerwerk, dan brengt Air System dit als een aanvullende opdracht aan De Klant in rekening. Air System mag de extra kosten voor wijziging van de opdracht bij De Klant in rekening brengen, tenzij de wijziging of aanvulling het gevolg is van omstandigheden die aan Air System toe te rekenen zijn. Deze laatste situatie leidt niet tot reductie van de hoofdsom(men).
  5. Het risico van verlies of waardevermindering van de te leveren en al dan niet te installeren goederen gaat op De Klant over vanaf het moment dat deze hem ter beschikking zijn gesteld of zouden worden gesteld, maar dit moment onder verantwoordelijkheid van De Klant is vertraagd. Dit ongeacht of de eigendomsoverdracht reeds heeft plaatsgevonden.
  6. Indien Air System voor de bezorging/levering zorgdraagt, dient De Klant een bezorgadres door te geven waar Air System de te leveren goederen op de aangegeven datum kan (laten) bezorgen/leveren. Indien De Klant op de aangegeven datum niet aanwezig is op het moment dat goederen worden bezorgd, komen de kosten voor het aanbieden van de goederen op een volgend moment voor rekening van De Klant. De Klant zal alsdan een bericht ontvangen dat de bestelling kan worden afgehaald op een door Air System aangegeven locatie na betaling van de meerkosten, daarbij behoren ook de logistieke (plannings)kosten bij de opslaglocatie vanwege onverwachte extra opslag.
  7. Indien levering plaatsvindt in de vestiging van Air System en De Klant derhalve daar de goederen ophaalt, dient De Klant zich te houden aan de overeengekomen leveringstijdsdatum. Indien De Klant de goederen niet op de overeengekomen datum afhaalt, heeft Air System de mogelijkheid om de redelijke kosten voor stalling van de goederen op De Klant te verhalen.
  8. Air System is gerechtigd de overeenkomst in verschillende fasen uit te voeren en het aldus uitgevoerde gedeelte afzonderlijk te factureren. Indien de overeenkomst in fasen wordt uitgevoerd kan Air System de uitvoering van die onderdelen die tot een volgende fase behoren opschorten totdat De Klant de resultaten van de daaraan voorafgaande fase schriftelijk heeft goedgekeurd. Door goedkeuring kan Air System niet meer worden aangesproken of gebreken die ten tijde van de goedkeuring redelijkerwijs bekend hadden kunnen zijn.
  9. Zonder daarmee in gebreke te komen, kan Air System een verzoek tot wijziging van de overeenkomst weigeren, indien dit in kwalitatief en/of kwantitatief opzicht gevolg zou kunnen hebben, bijvoorbeeld voor de in dat kader te verrichten werkzaamheden of te leveren goederen.
  10. Na verloop van tijd kan onverhoopt blijken dat de diensten niet meer worden weergegeven of niet meer volledig optimaal functioneren door externe omstandigheden, zoals bijvoorbeeld de leverancier van Air System failliet gaat of het gebruikte template of plug-in niet meer wordt ontwikkeld/ondersteund. De Klant heeft alsdan geen recht op enige remedie.
  11. Updates van de goederen c.q. diensten kunnen wijzigingen in de functionaliteiten met zich meebrengen. De bepalingen van deze overeenkomst en algemene voorwaarden zijn ook op de nieuwe versie van toepassing.
  12. Tenzij anders overeengekomen is De Klant zelf verantwoordelijk voor het beheer, zoals het controleren van instellingen, van de afgenomen diensten. Tenzij anders overeengekomen is De Klant tevens zelf verantwoordelijk voor de configuratie en de continuïteit van de voor de dienstverlening van Air System benodigde hardware.
  13. In het geval van grensoverschrijdende levering wordt uitdrukkelijk geleverd onder Incoterms® 2020-EXW (EX Works/Af Fabriek).

5. Verbintenissen van De Klant

  1. De Klant verplicht zich de benodigde medewerking te verlenen voor de uitvoering door Air System. Hieronder wordt onder andere onder begrepen:
  2. a) Er zorg voor dragen dat Air System tijdig kan beschikken over de voor de opdracht benodigde goedkeuringen (zoals vergunning/toestemmingen e.d.) en de voor de opdracht te verschaffen gegevens;
    b) Het ter beschikking stellen van aansluitmogelijkheden ten behoeve van de voor de opdracht benodigde energie, water, gas en perslucht. De kosten van elektriciteit, gas en water komen voor rekening van De Klant;
    c) Er zorg voor dragen dat Air System beschikt over voldoende gelegenheid voor aanvoer, opslag en/of afvoer van bijvoorbeeld hulpmiddelen. Er dienen derhalve voldoende afsluitbare ruimten, zoals werkkasten voor materiaalopslag, ter beschikking worden gesteld. De Klant is verantwoordelijk voor de in opslag gestalde zaken van Air System en is te allen tijde gehouden om op eerste verzoek de zaken weer aan Air System ter beschikking te stellen;
    d) Er zorg voor dragen dat door derden uit te voeren werkzaamheden en/of leveringen, die niet tot de opdracht van Air System behoren, zodanig en zo tijdig worden verricht dat de uitvoering van de opdracht daarvan geen vertraging ondervindt;
    e) Het op een zodanige wijze inrichten van de werkplaats, in verband met de werkzaamheden ter plaatse, zodat Air System dadelijk bij aankomst kan aanvangen met de opdracht;
    f) Air System dient te allen tijde het object waaraan of waarin het werk wordt verricht te kunnen betreden. De Klant dient derhalve tijdens de uitvoering van de opdracht aanwezig te zijn ofwel een toegangsmogelijkheid te verschaffen, bijvoorbeeld door het ter beschikking stellen van een sleutel.

  3. Wanneer de verplichtingen in lid 1 niet (op tijd) worden vervuld, dient De Klant Air System hieromtrent tijdig te informeren. Air System is gerechtigd de hiermee gemoeide meerkosten, zoals opslag, reis-, loonkosten of andere vertragingsschade, als gevolg hiervan aan De Klant in rekening te brengen. Air System is alsdan nimmer gehouden de schade als gevolg van vertraging in de (op)levering aan De Klant te vergoeden.
  4. De Klant draagt uitdrukkelijk het risico voor schade die is veroorzaakt door:
  5. a) Onjuistheden in de door De Klant verlangde constructies en werkwijzen;
    b) Gebreken aan de (on)roerende zaken waaraan of waarin de opdracht wordt uitgevoerd;
    c) Gebreken in materialen of hulpmiddelen die door De Klant ter beschikking zijn gesteld.

  6. In verband met de veiligheid van De Klant, is De Klant gehouden te allen tijde te handelen naar de op dat moment aanwezige en geldende verkeersvoorschriften en wegroutes.

6. Eigendomsvoorbehoud

  1. Elke eigendomsoverdracht op basis van de overeenkomst tussen partijen gaat, mogelijk in tegenstelling tot de feitelijke machtsverschaffing, Air System over op De Klant nadat deze al hetgeen De Klant ter zake uit de overeenkomst aan Air System verschuldigd is of zal zijn, volledig heeft voldaan. Hieronder wordt derhalve niet enkel de koopsom gerekend, maar onder andere ook eventuele nader verschuldigde boetes, meerkosten of buitengerechtelijke incassokosten.
  2. De Klant dient, in verband met de effectiviteit van het eigendomsvoorbehoud, Air System tijdig te informeren bij een dreigend faillissement of surseance van betaling of wanneer derden beslag dreigen te leggen op de goederen. De Klant is tevens gehouden ten behoeve van de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken adequaat te verzekeren tegen schade en diefstal.
  3. Wanneer De Klant in staat van gebreke is van enige verplichting uit de overeenkomst, is De Klant verplicht op verzoek van Air System alle benodigde medewerking te leveren waardoor Air System weer onbezwaarlijk over de geleverde (en geïnstalleerde) goederen kan beschikken. Dit houdt mede in de eventuele plicht om op verzoek van Air System het geleverde te deïnstalleren en retour te zenden.
  4. Wanneer De Klant één van de in dit artikel genoemde verplichtingen niet (correct) nakomt verbeurt Air System per overtreding een direct opeisbare boete van EUR. 5.000,-.

7. Prijzen en betaling door De Klant

  1. Een samengestelde prijsopgave verplicht Air System niet tot het verrichten van een gedeelte van de opdracht tegen een overeenkomstig deel van de opgegeven prijs.
  2. Tenzij anders is overeengekomen dient De Klant de verschuldigde geldsom in zijn geheel binnen 14 dagen na ontvangst van de factuur te voldoen door middel van girale overboeking. Air System is gerechtigd om terstond na het tot stand komen van de overeenkomst de factuur te versturen.
  3. Bij overschrijding van de overeengekomen betalingstermijn is Air System terstond gerechtigd om De Klant een vertragingsrente van 1% van de hoofdsom per maand alsmede een bedrag ten behoeve van de buitengerechtelijke incassokosten in rekening te brengen. Laatstgenoemde kosten bedragen 15% van de verschuldigde hoofdsom met een minimale beloop van EUR. 40,- exclusief btw.
  4. Zonder uitdrukkelijke en schriftelijke toestemming van Air System is het De Klant niet toegestaan ter zake zijn betalingsverplichtingen verrekening en/of opschorting en/of inhouding toe te passen. Air System heeft het recht haar werkzaamheden te staken of geleverde producten en/of diensten (tijdelijk) buiten gebruik te stellen en/of het gebruik ervan te beperken, voor zo lang De Klant terzake van de overeenkomst een verplichting jegens Air System niet nakomt danwel in strijd handelt met deze algemene voorwaarden.

8. Annuleren en verplaatsen

  1. Annulering van een opdracht door De Klant kan tot 1,5 week voor de afgesproken uitvoeringsdatum tegen een administratieve vergoeding van EUR. 25,-. Bij annulering binnen een week doch uiterlijk tot drie dagen voor de geplande uitvoeringsdatum is 10% van de overeengekomen hoofdsom verschuldigd. Bij annulering binnen drie doch uiterlijk een dag voor de geplande uitvoeringsdatum is 25% van de overeengekomen hoofdsom verschuldigd. Bij annulering binnen een dag voor de geplande uitvoeringsdatum is 50% van de overeengekomen hoofdsom verschuldigd. Bij annulering nadat de uitvoering van de opdracht reeds is aangevangen, is De Klant tenminste 75% van de hoofdsom verschuldigd.
  2. De uitvoering van de opdracht kan door De Klant tot een week voor de afgesproken uitvoeringsdatum, in overleg, kosteloos worden verplaatst naar een andere datum. Bij verplaatsing binnen een week doch uiterlijk tot drie dagen voor de geplande uitvoeringsdatum is 5% opslag verschuldigd. Bij verplaatsing binnen drie doch uiterlijk een dag voor de geplande uitvoeringsdatum is 10% opslag verschuldigd. Bij verplaatsing binnen een dag voor de geplande uitvoeringsdatum is 20% opslag verschuldigd. Als na de verplaatsing de opdracht alsnog wordt geannuleerd, is De Klant naast de verplaatsingsvergoeding tevens de annuleringsvergoeding, uit artikellid 1, verschuldigd, waarbij de eerste verplaatsingsdatum geldt als annuleringsdatum in verhouding tot de eerstgeplande uitvoeringsdatum.
  3. Annulering of verplaatsing is uitsluitend mogelijk bij schriftelijke mededeling. Als datum van annulering of verplaatsing geldt de datum waarop de schriftelijke annulering door Air System ontvangen is. De annuleringskosten zijn onmiddellijk bij annulering verschuldigd en opeisbaar.

9. Aansprakelijkheid en garantie

  1. De Klant aanvaardt dat alle goederen worden verkocht met alle bekende, onbekende, zichtbare en onzichtbare feitelijke en juridische gebreken, lasten en beperkingen.
  2. De Klant is gehouden elke levering en uitvoering, in fasen of anderszins, zo spoedig mogelijk, doch binnen 48 uur te controleren. Wanneer de prestatie niet voldoet en er derhalve sprake is van een klacht, dient De Klant binnen 7 dagen na levering Air System hieromtrent te informeren.
  3. Na de informatieverschaffing als bedoeld in het vorige lid zal Air System, indien de exoneratie uit lid 1 niet van toepassing is, de klacht trachten te verhelpen door kosteloos naar redelijkheid het geleverde te herstellen ofwel te vervangen. Wanneer geen van de hiervoor beschreven twee remedies uitkomst biedt om de klacht effectief te verhelpen, heeft De Klant het recht de overeenkomst te ontbinden. Het voorgaande geldt zonder dat De Klant recht heeft op enige schadevergoeding.
  4. Wanneer De Klant Air System omtrent de klacht te laat heeft geïnformeerd, De Klant de afronding van een fase heeft bevestigd, De Klant toestemming heeft gegeven voor de start van een volgende fase, De Klant het geleverde in gebruik heeft genomen of een jaar is verstreken nadat een zaak is geleverd, vervalt zijn recht op enige remedie.
  5. Air System is gerechtigd de aanvang van de diensten die tot een fase behoren uit te stellen totdat De Klant de resultaten van de daaraan voorafgaande fase schriftelijk heeft goedgekeurd.
  6. Het bestaan van een klacht schort de betalingsverplichting van De Klant niet op.
  7. De Klant heeft nimmer recht op enige remedie indien De Klant onjuist of onzorgvuldig gebruik valt te verwijten of in het geval De Klant zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Air System, eigenhandig wijzigingen in het door Air System geleverde en/of geïnstalleerde aanbrengt of laat aanbrengen.
  8. Mocht Air System onverwijld jegens De Klant aansprakelijk zijn, dan is deze aansprakelijkheid te allen tijde beperkt tot het bedrag waarop de door Air System gesloten beroeps- of bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering aanspraak geeft of anders het bedrag van het honorarium dat Air System voor de werkzaamheden – waaruit de schade is ontstaan – heeft ontvangen vermeerderd met 15%.
  9. Aansprakelijkheid van Air System reikt te allen tijde niet tot gevolgschade en behoudens opzet of grove schuld eveneens niet tot zaakschade, immateriële schade of gederfde winst.
  10. De Klant vrijwaart Air System voor de in verband met de overeenkomst ontstane schade van derden.
  11. In alle gevallen is de termijn waarbinnen Air System tot vergoeding van schade kan worden aangesproken beperkt tot 12 maanden na de schadeveroorzakende gebeurtenis.
  12. Na de dag waarop het werk als opgeleverd geldt, is het werk voor risico van De Klant. Er kan geen beroep op de garantie worden gedaan indien het gebrek is te wijten aan slecht onderhoud van het geleverd werk, door bijvoorbeeld het negeren van aanbevolen updates en het te laat melden van recente storingen.
  13. Air System verklaart niet in alle facetten van installatie-, service- en onderhoudsbeurten gespecialiseerd te (kunnen) zijn en daardoor is het voor sommige projecten noodzakelijk om onderaannemers in te schakelen.

10. Overmacht

  1. Onder overmacht wordt verstaan, naast hetgeen daaromtrent in de wet en rechtspraak wordt begrepen, alle van buitenkomende oorzaken, voorzien of niet voorzien, waarop Air System geen invloed kan uitoefenen. Hieronder is mede begrepen: netwerkaanval, (extreme) weersomstandigheden, ziekte of letsel van de aan Air System verbonden personen en/of de door haar ingeschakelde derden, stakingen, verkeersstoringen, niet voorzienbare stagnatie, storingen in levering van energie, transportproblemen, brand, verlies of beschadiging bij transport, im- en/of exportbeperkingen, epidemieën, pandemieën en overheidsmaatregelen. Tijdens overmacht worden verplichtingen van Air System opgeschort.
  2. Indien nakoming door overmacht langer dan één maand onmogelijk is of er andere omstandigheden zijn waardoor het voor Air System onevenredig bezwarend is om aan haar verplichtingen te voldoen, is Air System bevoegd de overeenkomst door een mededeling aan De Klant en zonder gerechtelijke tussenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden, zonder dat daardoor een verplichting tot schadevergoeding of restitutie ontstaat.
  3. Indien Air System bij het intreden van overmacht al gedeeltelijk aan haar verplichtingen heeft voldaan, dan is zij gerechtigd het reeds geleverde of verrichte deel afzonderlijk te facturen, of bij aanbetalingen gedeeltelijk te crediteren.

11. Vroegtijdige beëindiging van de overeenkomst

  1. Art. 7:408 en 7:764 BW zijn in de overeenkomst uitgesloten.
  2. AIR SYSTEM heeft het recht de overeenkomst met De Klant met onmiddellijke ingang door middel van een schriftelijke kennisgeving zonder (nadere) voorafgaande ingebrekestelling te ontbinden indien:
  3. I. De onder eigendomsvoorbehoud geleverde en geïnstalleerde producten niet conform de overeenkomst worden behandeld of schade oplopen wegens aan De Klant toe te rekenen omstandigheden.
    II. De Klant zijn bedrijfsvoering geheel of gedeeltelijk staakt of anderszins liquideert en/of zijn bedrijfsactiviteiten zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Air System ingrijpend wijzigt of aan een derde overdraagt.
    III. Aan De Klant (al of niet voorlopig) surseance van betaling wordt verleend, De Klant in staat van faillissement wordt verklaard, De Klant een verzoek tot toepassing van een schuldsaneringsregeling indient of De Klant onder curatele of bewind wordt gesteld;
    IV. Er op een aan De Klant toekomend recht beslag wordt gelegd;
    V. Zij binnen twee werkdagen na het aanvaarden van de overeenkomst door De Klant tot het besluit komt de opdracht, om welke reden dan ook, niet te willen uitvoeren.

  4. In geval van ontbinding van de overeenkomst zijn alle door De Klant aan Air System verschuldigde prestaties onmiddellijk en in hun geheel opeisbaar en zal De Klant alle benodigde medewerking leveren waardoor onbezwaarlijk over de geleverde zaken kan beschikken.

12. Intellectueel eigendomsrechten

  1. Air System behoudt zich de rechten en bevoegdheden voor die haar toekomen op grond van de Auteurswet en andere intellectuele eigendomswet- en regelgeving.
  2. De merken, afbeeldingen, logo’s en foto’s die gebruikt en vertoond worden op de website en goederen van Air System zijn geregistreerde of niet geregistreerde merken van Air System of van derden en mogen zonder de voorafgaande toestemming van de houder van die merken niet commercieel gebruikt worden.

 

13. Forum-, rechtskeuze en overdracht van rechten

  1. Air System is bevoegd haar rechten en verplichtingen onder deze overeenkomst aan een derde partij over te dragen. De Klant is slechts bevoegd haar rechten en plichten aan een derde over te dragen met schriftelijke toestemming van Air System.
  2. Op deze – en andere tussen partijen gesloten – overeenkomst(en) is uitsluitend Nederlands recht van toepassing, met uitdrukkelijke uitzondering van het Weens Koopverdrag. Mocht in de toekomst tussen partijen een niet-contractuele verbintenis ontstaan, dan is op die verbintenis tevens Nederlands recht van toepassing.
  3. In het geval dat uit de overeenkomst tussen partijen een geschil voortvloeit, is de exclusief absoluut bevoegde rechter de rechter in het arrondissement waarin de gemeente Arnhem onderhevig is. In het geval dat tussen partijen een geschil ontstaan omtrent niet-contractuele verbintenissen is tevens de exclusief absoluut bevoegde rechter de rechter in het arrondissement waarin de gemeente Arnhem onderhevig is.

14. Herroepingsrecht

  1. De Klant heeft in beginsel het recht om binnen een termijn van 14 dagen zonder opgave van redenen de overeenkomst te herroepen. De Klant heeft echter geen recht van herroeping indien de levering van volgens specificaties van De Klant vervaardigde zaken, die niet geprefabriceerd zijn en die worden vervaardigd op basis van een individuele keuze of beslissing van De Klant, of die duidelijk voor een specifieke persoon bestemd zijn.
  2. De herroepingstermijn verstrijkt 14 dagen na de dag waarop De Klant of een door De Klant aangewezen derde, die niet de vervoerder is, het goed fysiek in bezit krijgt of, voor overeenkomsten waarbij De Klant in dezelfde bestelling meerdere goederen heeft besteld die afzonderlijk worden geleverd, de dag waarop De Klant of een door De Klant aangewezen derde, die niet de vervoerder is, het laatste goed fysiek in bezit krijgt.
  3. Om het herroepingsrecht uit te oefenen, moet De Klant Air System, via een ondubbelzinnige verklaring (bv. schriftelijk per post of e-mail) op de hoogte stellen van de beslissing om de overeenkomst te herroepen. De Klant kan hiervoor gebruikmaken van het bijgevoegde modelformulier voor herroeping zoals weergeven in lid 7 van dit artikel of middels deze link te downloaden, maar is hiertoe niet verplicht.
  4. Om de herroepingstermijn na te leven volstaat het om de mededeling betreffende de uitoefening van het herroepingsrecht te verzenden voordat de herroepingstermijn is verstreken.
  5. Als De Klant de overeenkomst herroept, ontvangt De Klant alle betalingen die De Klant tot dat moment heeft gedaan, inclusief leveringskosten (met uitzondering van eventuele extra kosten ten gevolge van de keuze van De Klant voor een andere wijze van levering dan de door Air System geboden (goedkoopste) standaard levering) onverwijld en in ieder geval niet later dan 14 dagen nadat Air System op de hoogte is gesteld van de beslissing om de overeenkomst te herroepen, van Air System terug. Air System betaalt De Klant terug met hetzelfde betaalmiddel als waarmee De Klant de oorspronkelijke transactie heeft verricht, tenzij De Klant uitdrukkelijk anderszins heeft ingestemd; in ieder geval zal De Klant voor zulke terugbetaling geen kosten in rekening worden gebracht. Air System is gerechtigd te wachten met terugbetaling tot zij de goederen heeft teruggekregen, of De Klant heeft aangetoond dat De Klant de goederen heeft teruggezonden, al naargelang welk tijdstip eerst valt. De Klant dient de goederen onverwijld, doch in ieder geval niet later dan 14 dagen na de dag waarop De Klant het besluit de overeenkomst te herroepen aan Air System heeft medegedeeld, aan Air System terug te zenden of te overhandigen. De Klant is op tijd als De Klant de goederen terugstuurt voordat de termijn van 14 dagen is verstreken. De directe kosten van het terugzenden van de goederen komen voor rekening van De Klant. De Klant is alleen aansprakelijk voor de waardevermindering van de goederen die het gevolg is van het gebruik van de goederen, dat verder gaat dan nodig is om de aard, de kenmerken en de werking van de goederen vast te stellen.